Apabila kejayaan itu diukur dengan membandingkan secara kompetitif dengan orang lain, hanya beberapa orang murid yang berjaya. Namun begitu, sekiranya pembangunan individu yang menjadi kayu pengukur, semua murid mampu mengecapi kejayaan tidak kira status komparatif mereka." - Robert J. Marzano, What Works in Schools

Friday, 7 December 2012

SEKILAS PANDANG MENGENAI KSSR MATEMATIK TAHUN 3

KSSR Tahun 3 bagi Komponen Matematik Pendidikan Khas (Masalah Pembelajaran) merangkumi kemahiran:
  • mengetahui dan memahami konsep nombor
  • menguasai dan mengaplikasikan kemahiran tambah dan tolak
  • mengenali bentuk-bentuk asas dan ciri-cirinya yang terdapat di alam sekeliling
  • menguasai kemahiran penyelesaian masalah dalam kehidupan seharian
Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran
Penggunaan pelbagai pendekatan amatlah disarankan kepada guru bagi mencapai kehendak Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran. Antaranya ialah:
  • inkuiri
  • analisis tugasan
  • belajar melalui bermain
  • pengajaran berttema
  • pendekatan kolaborasi (kumpulan pelbagai disiplin)
  • kontrustivisme
  • multi sensori
  • pembelajaran kontekstual
  • pembelajaran koperatif
  • pembelajaran interaktif
  • simulasi
  • pembelajaran masteri
  • pembelajaran pengalamian (experiential learning)
 Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
RPI ialah suatu program berasaskan penilaian pelbagai disiplin yang disediakan bagi memenuhi keperluan murid pendidikan khas. RPI dirancang khusus bagi individu murid dan dokumentasi dilakukan tentang segala pengubahsuaian dan penerapan ke atas program pembelajaran dan perkhidmatan yang disediakan. RPI memperincikan antara lain:
  • tahap prestasi sedia ada murid
  • perancangan akademik dan bukan akademik
  • matlamat pendidikan tahunan yang boleh dicapai murid
  • objektif pendidikan yang boleh diukur
  • objektif, prosedur dan urutan pentaksiran bagi mengenalpasti perkembangan dalam pencapaian
  • perkhidmatan yang diperlukan oleh murid
  • perancangan, jangkamasa dan tarikh sesuatu perkhidmatan dapat disediakan untuk murid
  • perancangan dan persediaan bagi membantu dan membimbing murid berinteraksi dengan persekitaran mereka
 Pentaksiran
 

1.  Pemerhatian
  • kaedah ini sesuai untuk menilai individu dari aspek kemahiran, sikap dan nilai murni.
  • pentaksiran secara pemerhatian hendaklah disertakan dengan senarai semak
2. Ujian secara lisan
  • ujian dalam bentuk kuiz boleh dijalankan. 
  • Persembahan secra lisan adalah penting untuk menilai kemahiran bertutur, keyakinan diri dan pengetahuan murid tentang konten yang dipelajari
3. Lembaran Kerja
  • ujian boleh dijalankan dalam bentuk kertas pensel. Ujian kertas pensel boleh disediakan dalam bentuk soalan objektif dan subjektif.
4. senarai Semak
  • Senarai semak merupakan laporan individu tentang penguasaan pengetahuan, kemahiran serta sikap dan nilai murni.

No comments:

Post a Comment